Fotolære
1977 juni; Mod slutningen af skoleåret er eleverne i 7., 8. og 9. klasserne af skolens erhvervsvejleder, lærer John Larsen, blevet orienteret om de muligheder, der i det kommende skoleår er for at søge ny viden inden for det område, der kaldes valgfag.
Eleverne kan frit vælge at deltage i en række fag, der for de flestes vedkommende er tildelt to ugentlige timer. Fagenes indhold beskrives herom:
Fotolærer/Filmlærer
Der læres om fotografiapparatets indretning og om, hvorledes man bruger det på den rigtige måde. Eleverne skal lære at fremkalde film og fremstille kopier1


1977 dec.; Undervisningen er baseret på, at eleverne skal lære at være mere kritiske med, hvad de fotograferer.
De er blevet sat ind i, hvad et fotografiapparat består af. De har lært, hvad tid, afstand og rigtig belysning betyder for at tage et ordenltlig fotografi. Eftersom de fleste af eleveren har instamatic apparater, har skole indkøbt fire apparater, der har mange finesser.
Dette kan lære dem at bruge et apparat og måske skærpe interessen til at gå mere i dybden med foto.
Nu er fotorummet endelig blevet færdigt. Vi kan derfor arbejde i mørkekammer fremover. Der kan vi arbejde med at fremkaldelse af negativ film, kopiering og forstørrelse af positiv. Fotografik bliver det næste trin i fotolære - og det for mange mest spændende2
Lisbeth Strømgård

Kilde:
Kilde 1: Jyderup Realskoles skoleblad Frikvarter juni 1977, side 31
Kilde 2: Jyderup Realskoles skoleblad Frikvarter dec. 1977, side 11
Note: Carsten Brodersen har billeder fra faget/ - foregik vist på Kollegiet

Lisbeth Strømgård
Lisbeth Strømgård
Sidst opdateret 21. februar 2015
©Jyderup Realskole